Kunnianosoituksia ja tsemppitaputuksia

Onko sinulla kokemusta jonkin tietojärjestelmän pääkäyttäjyydestä? Vastaatko siis työksesi tai ihan vain huviksesi jonkin järjestelmän ylläpidosta ja kehityksestä? Oletko vieläpä niin onnekas, että sinulla on vapaus kehittää järjestelmää haluamaasi suuntaan?

Jos vastasit kyllä kaikkiin kolmeen, tai vaikka vain kahteen kysymykseen, tämä kirjoitus on kunnianosoitus sinulle. Tämä on kunnianosoitus kärsivällisyydellesi, rohkeudellesi, päättäväisyydellesi ja periksiantamattomuudellesi. Tämä on myös tsemppitaputus selkääsi silloin, kun tuntuu, ettet meinaa jaksaa.

Teille muille tämä olkoon opettavainen tarina siitä, ettei järjestelmän ylläpito ole lainkaan niin helppoa kuin miltä se vaikuttaa. Useimmat ylläpitäjät kun ovat tyyneyden perikuvia. He eivät hermostu mistään, vaan hoitavat homman kuin homman pokerinaamalla. Tyynen pinnan alla he käyvät kuitenkin läpi mittavaa henkistä taistelua, jotta voivat hoitaa työnsä kunnialla.

Ylläpitäjä, I salute you!
Ylläpitäjä, I salute you!

Järjestelmän ylläpitäjän täytyy näet:

  • osata käyttää nykyistä järjestelmää mahdollisimman tehokkaasti
  • ymmärtää, miten tieto on järjestäytynyt järjestelmän sisällä
  • ymmärtää käyttäjien tarpeet ja neuvoa ongelmatilanteissa
  • ottaa vastaan hyvin karuakin palautetta järjestelmän toimivuudesta (tai useimmiten toimimattomuudesta)
  • muistaa, miltä järjestelmän aiemmat versiot näyttivät ja miten ne toimivat
  • kehittää järjestelmää nykyisyyden ja etenkin tulevaisuuden (tunnistamattomiinkin) tarpeisiin
  • lisätä uusia käyttäjiä ja kouluttaa heitä, ymmärtää myös heidän näkökulmansa
  • puukottaa tarvittaessa järjestelmän asetuksia tai jopa koodia
  • olla yhteydessä järjestelmätoimittajaan järjestelmän kehitykseen ja ylläpitoon liittyvissä asioissa
  • pysyä positiivisena, ja markkinoida järjestelmää upeana ja mahtavana työkaluna

Haastavinta on pitää mielessään aiemmat versiot, niiden toiminta ja käyttäjien yleisimmät ongelmatilanteet. Aina nimittäin löytyy joku, joka ei ole päivittänyt järjestelmäänsä uusimpaan. Häntäkin täytyy tarvittaessa osata auttaa. Toinen haaste on positiivisena pysyminen – käyttäjäpalautteista vain viisi prosenttia on yleensä positiivista, loput kritiikkiä ja kehitysehdotuksia. Mutta ei passaa valittaa! Vaarallisinta ylläpidolle nimittäin on, ettei palautetta saa lainkaan.

Ihailen teidän kanssaylläpitäjieni rautaisia hermoja ja ymmärtäväisyyttä. Ihailen myös ongelmanratkaisukykyänne ja muuntautumiskyvykkyyttänne. Muistakaa kuitenkin pitää oma visionne järjestelmän tulevaisuudesta selkeänä – käyttäjäpalautteet ja kehitystoiveet eivät aina ole pitkän tähtäimen kehitystä tukevia.

Ja kuka ikinä oletkin, pidäthän mielessä tämän: järjestelmän käytettävyys, upeus ja mahtavuus eivät ole yksin ylläpitäjän vastuulla. Kukin järjestelmä voi olla enintään niin hyvä kuin tieto, jota sinne syötetään. Siispä muistakaa myös rivikäyttäjinä olla aktiivisia järjestelmän käytössä, ja antakaa myös positiivista palautetta. Näin voitte edesauttaa sitä, että hyvät ominaisuudet ovat jatkossakin hyviä, ja kehitys keskitetään ongelmakohtiin.