Uskallatko jättää vastuun kuulijalle?

Savolaiset ovat rohkeaa porukkaa. Sanotaan, että kun savolainen puhuu, vastuu siirtyy kuulijalle. Puhetta tulee paljon asiasta ja asian vierestä. On kuulijan vastuulla poimia puheesta olennainen.

Onko hullumpaa tapaa viestiä?

Haluan rohkaista tällä kirjoituksella teitä, arvon kollegat, selkeään viestintään ja adjektiivien käytön minimointiin. Selkeä viestintä on toivottavasti tavoitteena ”no-brainer”, mutta miksi adjektiivit pitäisi kieltää?

To tulkata or not to tulkata?

Yhdelle ja samalle viestille löytyy yhtä monta tulkintaa kuin on kuulijaakin, oli puhuja Savosta tai ei. Viestin tulkintaan vaikuttavat kuulijan ennakkoasenteet, tavoitteet, osaamisalueet, tunteet… kiteytettynä siis eletty elämä ja sen tuomat kokemukset.

Mitä epäselvemmin viestit sitä useampia tulkintoja viestistäsi syntyy. Toisaalta: mitä selkeämpi viestisi on sitä todennäköisemmin se tulkitaan samalla tavalla kuulijasta ja hänen taustastaan riippumatta. Ja mitäkö viestin selkeys tarkoittaa? Tarkoin määriteltyä päämäärää tai tavoitetta.

Jos tavoitteenasi on luoda yksi ainoa mielikuva, savolaisuus ei ole valttia. Silti yritykset viestivät savolaisittain. On kiva kertoa tuotteista, jotka ovat innovatiivisia ja tehokkaita, käyttäjäystävällisiä ja halpoja.

Miksi selitellä asioita numeroilla tai muilla faktoilla, kun voi vain todeta asian olevan pihvi?

Kiinnostuisitko tuotteesta tämän perusteella? Jos et, miten muuttaisit mainoslausetta?
Uskotko tähän? Ostaisitko tuotteen, jota markkinoidaan näin? Miksi et?

Koska adjektiivit ovat oksettavia ja täyskiellossa, totesi aikanaan Superclickin Sami Paassola. Adjektiivi on jonkun toisen tekemä tulkinta aiheesta x. Jotta adjektiiviin uskoo, se täytyy havaita tai tuntea itse. Siitä kertoo myös sanonta ”kauneus on katsojan silmässä” – tulkinnan tekee katsoja, ei katsomisen kohde.

Jos olet rehellinen itsellesi, onko kivempaa innostua omasta vai jonkun muun ideasta? Omasta tietenkin! Monet myyjät käyttävät tätä myös hyväkseen – hyvä myyjä saa ostopäätöksesi tuntumaan omalta idealtasi. Tosiasiassa idea syntyy päähäsi jonkun toisen ohjailemana: hyvä myyjä osaa keskustelemalla ohjata sinut kohti itselleen suotuisaa päätöstä.

Samoin toimii viesti, joka onnistuu luomaan selkeän mielikuvan.

Jotta saat viestilläsi aikaan yhden ainoan mielikuvan, opettele kertomaan tuotteestasi mielikuvaa tukevia asioita. Käytä apunasi faktoja ja vertaile ominaisuuksia niin, että tarinan kuulija päätyy samaan johtopäätökseen kuin sinä: että tuotteesi todella on innovatiivinen ja tehokas, käyttäjäystävällinen ja halpa!