10 vuotta creeboilua – kiitos kanssani juhlineille

Perjantaina 22.11.2024 oli aika juhlistaa Creebon 10-vuotista taivalta. Kokoonnuimme asiakkaideni ja yhteistyökumppaneideni kanssa Backbyn kartanoon viettämään yhteistä aikaa seminaariesitysten, ruuan ja juoman merkeissä.

Paikalla oli paljon minulle tärkeitä ihmisiä yrittäjätaipaleeni matkalta. Yksinyrittäjän arki voi välillä olla aika yksinäistäkin, joten ihmisten koolle kutsuminen jännitti – kuinka moni haluaisi tulla paikalle juhlimaan minua ja yritystäni? Osaisinko sanoa heille mitään viisasta?

Juuri synttäriviikko oli ollut säiden puoleen niin hurja, että jokaisen paikalle matkanneen läsnäolo tuntui erityisen tärkeältä. Päivä itsessään oli mielettömän kaunis: maisema täynnä tuoretta, valkoista lunta ja auringonpaistetta.

Iltapäivällä nostimme maljan ja kuulin ihania maljapuheita – asiakkaiden kiitokset lämmittävät aina mieltä, mutta juhlapäivänä jokaisella oli erityinen merkitys. Kuva: Paula Halio

Juhlapaikkavalinta lunasti yrittäjän lupauksen toiselle

Miten Lappeenrannassa yritystoimintansa aloittaneelle ja nyt Kuusankoskella sitä pyörittävälle yrittäjälle juolahti mieleen varata juhlapaikka juuri Espoosta?

Kirjoitin Backbystä (silloisesta Kaisankodista) jutun vuonna 2018 ilmestyneeseen Business Espoo -julkaisuun – tai näin ainakin asian muistin ja näin myös juhlissa tilanteen avasin. Jos avaat lehden digiversion linkistä, huomaat, että jutun on kuitenkin kirjoittanut Marianne Särkiniemi.

> Vuoden 2018 ja muihin Business Espoo -julkaisuihin voit tutustua täällä

Niin vain muisti teki tepposet. Tätä blogia kirjoittaessani yritin kaivella muistini kätköistä oikeita tapahtumia. Tein johonkin lehtijuttuun vain haastattelun – nauhoitteen kirjoitti puhtaaksi toinen kirjoittaja. Kyseessä taisi olla juuri tämä teksti.

Joka tapauksessa: lehtihaastattelun lopussa lupasin puhelimessa silloiselle Kaisankodin yrittäjälle, että menen jonain päivänä käymään paikalla. Jo 2024 lupaukseni siis lunastin – yrittäjä tosin on ehtinyt tällä välin jo vaihtua ja Kaisankoti ja kartanokin ovat nykyään omia yrityksiään.

Aamupäivä keskityttiin Creebon ja juhlijoiden yhteiseen historiaan

Päivä alkoi pienemmällä porukalla Creebon historiaan perehtyen. Kerroin yrittäjyyteni ”alkuräjähdyksestä”, Jukka Niemelästä, jonka ”syytä” myös Business Espoo -lehtitoimittajuuteni on 🙂 Edelleen hämmentää, kuinka suuri vaikutus yhden ihmisen teoilla voi olla toisen ihmisen (työ)elämään.

Moni synttärikemuissakin paikalla ollut on jäänyt mukaan matkaani Jukan esiteltyä meidät toisillemme.

Historian ja sen varrella koettujen oppien läpikäynti jatkui vieraiden esittelyillä: paikalla oli asiakkaitani ja yhteistyökumppaneitani niin ensimmäiseltä täysipäiväiseltä yrittäjäkesältäni kuin ihan viime vuosilta ja viikoiltakin.

Oli mukava palata muistoissa ihan ensimmäisiin yhteisiin toimeksiantoihin ja keskusteluihin. Pääsin palaamaan muun muassa syihin, joiden takia kiertotalousajattelu on uinut omaan elämääni ja toimintatapoihini.

Oli kiva muistella, millaisia hyviä asioita jokaisen henkilön kautta matkaani on jäänyt ja mitä kukin henkilö tai asiakasyritys on minulle vuosien varrella merkinnyt. Erityisesti alkuvuosien asiakkuudet ovat jääneet syvästi mieleeni, koska jokainen laskutettu euro oli päivittäiselämälle elintärkeä.

Sittemmin olen päässyt olemaan mukana aidossa inbound-tekemisessä, josta palkkatöissä vain haaveilin. Olen päässyt osaksi tiimejä ja johtamaan sekä ihmisiä että projekteja. Olen nähnyt tapoja hyödyntää tekoälyä tulevaisuuden innovointiin ja oppinut valtavasti erilaisista toimialoista.

Kun mietin paikalla olevia ihmisiä ja fiilistä, joka heistä huokui, tuli lämmin olo. Kuinka upeiden ihmisten kanssa olenkaan päässyt 10 vuodessa kohtaamaan. Kuten yksi heistä minulle tapahtuman jälkeen totesi:

”Ilmassa oli paljon viisautta.”

Lounaan jälkeen hyppy kestävään markkinointiin ja kestäviin neuvoihin

Lounaan jälkeen otettiin syväsukellus juhlapäivän teemaan: kestävään markkinointiin.

Kävin läpi markkinoinnin kestävyysvajeita ja avasin keinoja kestävän markkinoinnin tekemiseen. Kuva: Paula Halio

Aloitin käymällä läpi markkinoinnin neljä kestävyysvajetta: suuntavajeen, palveluvajeen, merkitysvajeen ja kuunteluvajeen. Kerroin, miten vajeet näkyvät markkinoinnin tekemisessä erilaisina ”oireina” ja kerroin vinkkejä, joilla vajeita voi taklata, jotta markkinointi on kestävämmällä pohjalla.

Puheenvuoroni jälkeen Backbyn Mira Ekonen opasti meitä kädentaitoihin kankaanpainantatyöpajassa. Työpajan aiheena oli ”Neuvo, joka oli ajankohtainen 10 vuotta sitten, joka on ajankohtainen nyt, ja joka on ajankohtainen 10 vuoden päästäkin”.

Mira Backbyltä kävi läpi omaa yrittäjä- ja työhistoriaansa ja kertoi meille kädentaitojen unohdetusta tärkeydestä. Kuva: Paula Halio

Olipa ihana nähdä heittäytymistä kaikilta, vaikka edellisistä kankaanpainantakokemuksista oli itselläkin pitkääkin pidempi aika – ja mitä arvokkaita neuvoja ihmiset jakoivatkaan! Tässä ne hyödynnettäväksi sinullekin:

  • Ole proaktiivinen eli ennakoivasti aktiivinen. Seuraavia tapahtumia ja vaiheita ei voi ennustaa, mutta niihin voi omalla toiminnalla vaikuttaa. 
  • Myy itsesi, mutta älä sieluasi. Kaikki on mahdollista – on hyvä kokea paljon eri asioita.
  • Bravely curious. Uskalla olla utelias ja ammenna siitä omaan työhösi. 
  • Yhteistyössä on voimaa: 1 + 1 on enemmän kuin 2
  • Olemme keskellä tiedon valtaväylää – hyödynnä dataa tutkimuksissasi ja eteenpäin kulkemisessasi.
  • Pidä itsestäsi huolta – (10 kg) kahvakuula on hyvä tapa ylläpitää kuntoa.
  • Se on asennekysymys. Elämässä tulee vastaan asioita, joita ei tekisi mieli tehdä – oma asenne ja suhtautuminen vaikuttavat tällöin paljon.
  • Mä (töhrytöhrytöhry) osaan. Uskalla heittäytyä ja lähteä rohkeisiinkin juttuihin mukaan. Vaikka menisi pieleen, syntyy ikimuistoisia hetkiä ja kokeilemattomuus ei jää harmittamaan. 
  • VML – vähemmän, mutta laadukkaampaa. Karsi turha tekeminen ja keskity siihen, mikä sinulle, elämällesi tai yrityksellesi tuottaa arvoa.
  • Creativity is intelligence having fun. Luovuus ja mielikuvitus ovat tärkeitä, ja hauskuus sekä huumori kiteyttävät yhteisen tekemisen.
  • “Ehdot silleen ettei vituta jälkikäteen.” – Mieti, mihin sitoudut ja suostu vain sellaiseen, mikä ei jää harmittamaan tai kaivelemaan mieltä.

Iltapäivän seminaaripuheet pureutuivat kestävän markkinoinnin johtamiseen ja siihen liittyviin haasteisiin

Työpajan jälkeen oli aika maljannoston ja herkuttelukahvien. Voi, mitä maljapuheita ihmiset pitivätkään. Jäi todella lämmin olo yhteisestä kilistelystä ja oli ihana nähdä, että juttua riitti eri pöydissä juhlavieraiden kesken.

Kahvien jälkeen vauhtiin pääsivät päivän vieraspuhujat: pitkäaikaisen yhteistyökumppanini Kram MarkOps Oy:n toimitusjohtaja Riina Jokinen, tärkeän asiakkaani CERTEGO Oy:n palvelujohtaja Mirva Viljakainen sekä asiakkaani ja yhteistyökumppanini, markkinoinnin ja myynnin modernisointia sparraava neuvonantajayrittäjä Päivi Talonen.

Kramin Riina oli soveltanut kiertotalousajattelusta tutun 7 R:n mallin kuuden ärrän ohjenuoraksi kestävään markkinointiin: Rethink, Reuse, Repair, Regift, Reduce, Refuse.

Kuuden ärrän avulla hän jakoi vinkkinsä siihen, kuinka kestävyys viedään osaksi markkinointiorganisaatiota, ja markkinointi pääsee ottamaan roolin, jonka se haluaakin liiketoiminnassa ottaa.

Riina päätti esityksensä Antoine de Saint-Exupéry:n sanoihin: ”Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.” Kuva: Paula Halio

CERTEGOn Mirva purki omassa esityksessään kokonaisratkaisutoimittajan roolia turvallisuusalan markkinassa, sekä kävi läpi konkreettisen viestintähaasteen, jota olemme yhdessä asiakkaiden suuntaan ratkoneet.

Hänen puheenvuoronsa avasi markkinoinnin ja viestinnän roolia asiakkuuksien jatkumisessa sekä asiakkaan ohjaamisessa järjestelmäratkaisujen elinkaarellaan.

Mirva puhui omassa esityksessään siitä, kuinka tärkeää on toimia ja viestiä yhtenäisesti eri kumppaneiden kanssa etenkin liiketoiminnalle kriittisissä tilanteissa. Kuva: Paula Halio

Päivän viimeisen puheen piti Päivi, joka puolestaan purki meidän ihmisten roolia markkinoinnin, brändin ja strategian toteuttajina.

Hän avasi puheenvuorossaan brändi-, markkinointi- ja viestintästrategioiden tärkeyttä, kertoi kuinka brändiä johdetaan asiakkaan ostamisen matkalla, sekä jakoi brändin ja markkinoinnin johtamiseen liittyviä haasteita ja neuvoja.

Päivi kiteytti esityksessään brändin näin: ”Brand is not what you say it is, it is what they say it is.” Kuva: Paula Halio

Päätin päivän seminaariosuuden jakamalla osallistujille tilannetietoa Creebon 10-vuotiskeräyssummasta. Toivoin juhlaan osallistuneilta synttärilahjojen sijaan lahjoituksia MIELI ry:n keräyspottiini.

22.11. potissa oli 500 euroa ja kun keräys päättyi perjantaina 13.12., pottiin oli kertynyt yhteensä:

880 euroa mielenterveystyölle – sydämellinen kiitos jokaiselle lahjoittajalle!

”Olen jäämässä tänne illalliselle, ja seuraani saa liittyä” ei tullut suusta ulos sellaisena kuin piti

Päivä oli lopulta aika tiukka ohjelmaltaan ja yrittäjä itse oli päivän jälkeen aika naatti. Kun jatkopaikasta kyseltiin, oli aikomuksenani kertoa, että jään itse vielä illalliselle kartanon ravintolaan ja seuraani saa liittyä. Mitä sen sijaan tuli suusta ulos?

”Olen jäämässä tänne ja olen varmaan aika väsynyt.”

No, se oli totta. Kahden viinilasillisen ja illallislaskun maksamisen jälkeen klo 19:30 ravintolan työntekijä toivotti minulle hyvää yötä.

Josko 20-vuotisjuhlissa sitten vähän löysempi ohjelma ja enemmän aikaa vain höpötellä ihmisten kanssa – ja vaikka vielä oikeesti jatkoillekin 😉

Kiitos jokaiselle, joka juhli päivää kanssani! Toivottavasti sinulle jäi yhtä lämpöinen ja arvostettu olo kuin minulle. Yrittäjäurani on ollut pullollaan mahtavia tyyppejä, ja olen iloinen, että sain juhlia päivää juuri sinun kanssasi.