Niin monta kanavaa, niin vähän aikaa – hyödynnä sisällöt fiksusti

Kuinka monta erilaista versiota teet yhdestä sisällöstä, kun luot jotain ihan uutta? Entä kuinka monessa kanavassa sisältöjä jaat? Julkaisetko sisältöjäsi vain verkossa tai somessa yhdessä muodossa – artikkelina, videona, esityksenä tms. – ja siirryt sujuvasti seuraavaan tuotantoon?

Ei tarvitse huolestua, vaikka olisitkin vastannut viimeiseen kysymykseen “kyllä”. Toimit nimittäin juuri niin kuin moni muukin ylityöllistetty markkinoija: kun työn alla on monta asiakkaalle arvokasta sisältöä, ne pitää saada eetteriin ja hyödynnettäviksi mahdollisimman pian. Jatkuvassa kiireessä versiointi voi unohtua.

Sisällöntuotanto on kuitenkin työlästä, joten olisi hullua jättää sen eteen nähty vaiva hyödyntämättä tehokkaammin. Sisältöjen parempi hyödyntäminen voi parhaimmillaan kääntyä myös kilpailueduksesi.

kuvitettu hahmo lennättää innokkaasti paperilennokkia joka kantaa uutta viestiä

Hyödyntämällä sisällöt paremmin tavoitat useampia asiakkaita

Ihmiset omaksuvat tietoa eri tavoin: siinä missä yksi etsii tietoa artikkeleista, toinen katsoo mieluummin videoita, kolmas soittaa asiantuntijalle ja neljäs kuuntelee aiheesta tehdyn podcastin.

Ostamista kannattaakin tukea monella eri tavalla, jotta mahdollisimman monen asiakkaan tarpeet tulee täytettyä.

Yhdestä sisällöstä on yllättävän moneksi. Yhden artikkelin voi joko jakaa kerran somepostauksena ja siirtyä seuraavaan TAI:

  • purkaa useiksi, klikkaamaan houkutteleviksi somepostauksiksi.
  • hyödyntää markkinoinnin ja myynnin esitysmateriaaleissa esimerkiksi sisältösuosituksina tai lisätietolinkkeinä.
  • käyttää myyntiviestinnän snippetteinä tai viestimalleina ja vaikkapa videokäsikirjoituksena.

Mitä useammassa eri formaatissa saman sisällön hyödynnät, sitä enemmän saat irti yksittäisestä tuotannosta ja siihen liittyvästä taustatyöstä. Toisin sanoen sisällöntuotannon panos-tuotossuhde paranee samalla, kun entistä useampi asiakas löytää etsimänsä.

 

Hyvin hyödynnetty sisältö tukee muita aiheen sisältöjä

Monipuolisesti käyttöönotettu sisältö tukee ja syventää myös muita aiheeseen tai teemaan liittyviä sisältöjä. Sen sijaan, että tuottaa vain uuden sisällön ja painaa julkaisunappia, täytyy viestijän hahmottaa jo tuotetut kokonaisuudet ja ymmärtää, kuinka ne liittyvät toisiinsa. Sen lisäksi sisällöt pitää vielä liittää luontevasti toisiinsa – asiakaskokemusta ja hakukoneoptimointia unohtamatta.

Siis jokaisen sisällön tuottamisen kohdalla täytyy pohtia:

  • mitä samasta aiheesta on jo omilla sivuilla tai kanavissa julkaistu,
  • mitä ostamisen vaihetta kukin sisältö tukee ja miten,
  • mitä uutta voin tässä sisällössä tarjota ja miksi se on asiakkaalle tärkeää,
  • missä kohden ja millä tavoin aikaisemmasta sisällöstä voi linkittää uuteen ja uudesta vanhaan, jotta linkitykset tukevat sisältöjen löydettävyyttä – ja niin edelleen.

Edellä mainitut työt jäävät harmillisen usein tekemättä siksi, ettei tätä työtä joko osata tai arvosteta. Onneksi tilanteen voi kuitenkin korjata myös jälkikäteen, ja se todella kannattaa. Sisältöjen verkottuminen ja kokonaisvaltainen hyödyntäminen ovat nimittäin avainasemassa ostamista helpottavan verkkosivu- ja viestintäkokonaisuuden rakentamisessa.

Olen toiminut B2B-yritysten verkkosivukokonaisuuksien hallinnoinnin ja viestintäkonseptien luomisen parissa vuosikausia. Autan mielelläni sinuakin sisältöjen tuottamisessa tai verkkosivujen paremmassa hyödyntämisessä. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Pyydä tarjous